Enligt lag är det ok att köra med dubbfria vinterdäck, dvs friktionsdäck, även under sommartid. Det är därför ganska vanligt att bilister gör så. Kanske tror de att friktionsdäcken funkar lika bra på sommaren, kanske orkar de inte byta däck eller så tror de kanske att det är mer ekonomiskt att köra med friktionsdäcken året om.
Därför bör du inte köra med friktionsdäck under sommartid
Friktionsdäck är ypperliga vinterdäck. Det är också för vinterväglag som dessa däck är anpassade – både vad gäller gummikomposition och mönsterdjup. Vinterväglag består ofta i snö och slask i låga temperaturer. Sommarväglag kännetecknas dock av våtare väglag och temperaturer. Det är också under dessa omständigheter som friktionsdäcken erbjuder lika bra våtgrepp som sommardäck. Detta bekräftas av sommardäcktester som gjorts, exempelvis av tidningen Auto Motor & Sport under våren 2014. I sommardäcktesterna hade man även med friktionsdäck för att kunna jämföra och de presterar inte lika bra på blött underlag som sommardäcken. Att friktionsdäcken presterar sämre är nog inget man märker vid ”vanlig” körning på sommarväglag, men blir det en extrem situation så kan man bli väldigt negativt överraskad och säkerheten riskeras.
Flexibilitet med friktionsdäck
En fördel med friktionsdäck kontra dubbdäck är att man kan vara lite mer när det gäller däckbyte i jämförelse med dubbdäck. Detta eftersom man endast får köra med dubbdäck under perioden 1/10 – 15/4. Friktionsdäcken däremot kan man byta tidigare på hösten respektive senare på våren.