Oavsett om man har dubbdäck, sommardäck eller friktionsdäck så kan man inte köra hur långt som helst med dem. Detta eftersom de slits i takt med att de används och har man friktionsdäck så får de inte slitas mer än att de minst har ett mönsterdjup på 3 mm när vinterväglag råder. Anledningen till att det är svårt att svara på hur länge däcken håller är för att det beror på en mängd faktorer såsom däckens kvalitet och körstil. Har man för fel lufttryck en aggressiv körning eller ofta kör i höga hastigheter så brukar däckens livsslängd förkortas, men generellt sett så brukar man säga att bildäck håller i 3500 – 5000 mil.
DSI mäter slitaget på dina sommar- och vinterdäck
Den vanligaste metoderna för att mäta mönsterdjup är hittills med en femkrona eller en mönsterdjupsmätare. Nackdelarna med dessa metoder är att det kan vara svårt att få till ett exakt mätresultat. Nokian Tyres har dock utvecklat en metod som kallas DSI (Driving Safety Indicator) som fritt översatt betyder slitagevarnare. DSI finns på Nokians sommar- och vinterdäck och gör det ännu enklare att mäta mönsterdjupet. Principen går ut på att däcken är märkta med siffror på däckens friktionsyta. Vinterdäcken har 3 nummer och sommardäcken har nummer 3 – 8. Varje nummer visar däckets mönsterdjup och efterhand som däcken slits så slits även numren bort i fallande ordning och det blir därför enkelt att se hur många mm mönsterdjup däcken har kvar. Se nedan för exempel.
Om att köra med friktionsdäck (dubbfria vinterdäck) under sommartid
Enligt lag är det ok att köra med dubbfria vinterdäck, dvs friktionsdäck, även under sommartid. Det är därför ganska vanligt att bilister gör så. Kanske tror de att friktionsdäcken funkar lika bra på sommaren, kanske orkar de inte byta däck eller så tror de kanske att det är mer ekonomiskt att köra med friktionsdäcken året om.
Därför bör du inte köra med friktionsdäck under sommartid
Friktionsdäck är ypperliga vinterdäck. Det är också för vinterväglag som dessa däck är anpassade – både vad gäller gummikomposition och mönsterdjup. Vinterväglag består ofta i snö och slask i låga temperaturer. Sommarväglag kännetecknas dock av våtare väglag och temperaturer. Det är också under dessa omständigheter som friktionsdäcken erbjuder lika bra våtgrepp som sommardäck. Detta bekräftas av sommardäcktester som gjorts, exempelvis av tidningen Auto Motor & Sport under våren 2014. I sommardäcktesterna hade man även med friktionsdäck för att kunna jämföra och de presterar inte lika bra på blött underlag som sommardäcken. Att friktionsdäcken presterar sämre är nog inget man märker vid ”vanlig” körning på sommarväglag, men blir det en extrem situation så kan man bli väldigt negativt överraskad och säkerheten riskeras.
Flexibilitet med friktionsdäck
En fördel med friktionsdäck kontra dubbdäck är att man kan vara lite mer när det gäller däckbyte i jämförelse med dubbdäck. Detta eftersom man endast får köra med dubbdäck under perioden 1/10 – 15/4. Friktionsdäcken däremot kan man byta tidigare på hösten respektive senare på våren.